Andrea C. Hoffmann en Patience I. - Ze kwamen op motorfietsen

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin

Andrea C. Hoffmann en Patience I. - Ze kwamen op motorfietsen

Berichtdoor Dettie » 03 Mei 2017, 12:04

Ontsnapt aan Boko Haram

Dit waargebeurde verhaal speelt zich af in Nigeria, een land wat al jarenlang in het nieuws is door moorden en ontvoeringen door de terroristische islamitische militie Boko Haram. De laatste jaren trokken vooral de ontvoerde schoolmeisje van Chibok de aandacht.

Lees verder http://www.leestafel.info/andrea-c-hoff ... patience-i

Willeke

Annemarie

Re: Andrea C. Hoffmann en Patience I. - Ze kwamen op motorfietsen

Berichtdoor Annemarie » 03 Mei 2017, 15:44

Poeh, wat een heftig verhaal. Het is gruwelijk en mensonterend wat Boko Haram doet. Ik merk ook dat veel mensen helemaal niet weten wat er gaande is en dat vind ik ook schokkend. Ik kan me voorstellen dat je dit boek af en toe even weg moest leggen maar het is een verhaal dat verteld moet worden.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 03 Mei 2017, 16:54

Niet alleen over Boko Haram weten mensen weinig, over heel veel zaken die spelen gebeurt dat. Het akelige is dat er wel altijd een oordeel is terwijl er geen kennis over de werkelijkheid is.

Ik vond het verhaal in de recensie ook heftig en ik denk dat het nog veel heftiger is dan nu in de recensie staat. Tenminste dat laat Willeke wel doorschemeren. Gelukkig wordt het wel door een goede schrijver weergegeven want vaak verzandt zo'n verhaal in een soort 'roman' in slechte taal die nu net NIET overbrengt hoe onvoorstelbaar dit alles is.

Dettie

Willeke

Berichtdoor Willeke » 04 Mei 2017, 07:25

Ja het was heel erg heftig, maar ik denk inderdaad dat dat bij dit soort boeken onontkoombaar is. Het is een urgent boek en dat voel je als je het leest. Was diep onder de inruk en het zit nog steeds iedere dag wel in min hoofd.
Dat een groep in een land zó kan ontsporen en systematisch zulke gruwelijke dingen kan doen, in een land waar tot voor kort alle religies vreedzaam samen leefsen. Het is onvoorstelbaar. En het ergste is dat je al lezend wéét dat het voor de meisjes en vrouwen die dit meegemaakt hebben nooit meer goed komt, als je zó traumatisch beschadigd bent komt het nooit meer goed. En dan is in Nigeria, als bekend is dat je ontvoerd ( en dus ook verkracht) bent) je status ook nog een lager dan laag.

Ik heb in dit boek de verhaallijn van een Duitse zendeling eruit gelaten, een vrouw met wie de schrijfster samen reisde, en die in de dorpen werkte die nu ingenomen zijn door Boko Haram. Zij start in een ander gebied een project om vrouwen en meisjes opnieuw te laten beginnen, en daar gaat ook Patience wonen. Dat was een lichtpuntje wat mij nog enige troost gaf

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 07 Mei 2017, 08:29

Vandaag staat dit in de Volkskrant

Boko Haram laat 82 schoolmeisjes vrij

Boko Haram-militanten hebben 82 van de ruim 200 ontvoerde schoolmeisjes vrijgelaten. De meisjes werden vrijgelaten na onderhandelingen met de overheid, zei een Nigeriaanse regeringsfunctionaris tegen persbureau Reuters.

http://www.volkskrant.nl/4493021?utm_so ... 021281a60b

Dettie

Willeke

Berichtdoor Willeke » 07 Mei 2017, 10:55

O dat heb ik gemist... wat goed!!

Renate

Berichtdoor Renate » 07 Mei 2017, 16:10

Tja, of het allemaal nu wel zo goed afloopt is nog maar zeer de vraag, want wat zullen de meisjes doen en wat hun omgeving?
De meisjes zijn flink geïndoctrineerd met het gedachtegoed van Boko Haram en kunnen zich dus wel eens als moordenaars ontpoppen en of de omgeving de meisjes, die vermoedelijk ook zeer getraumatiseerd zijn en seksueel misbruikt zijn, nog zal accepteren is ook maar de vraag.
Dus zelfs als ze zich niet als terroristen ontpoppen, is het maar zeer de vraag of dit een goede afloop is. Boko Haram heeft met de vrijlating van de meisjes vooral veel gewonnen. Ze hebben strijders terug en ze hebben vermoedelijk wandelende tijdbommen de samenleving in gestuurd. Deze afloop is hooguit goed voor Boko Haram.
http://nos.nl/artikel/2171887-chibok-me ... uders.html

Willeke

Berichtdoor Willeke » 07 Mei 2017, 19:05

Ja ik had meteen ook allerlei bedenkingen, zeker na het lezen van het boek.
Na zoveel traumatische ervaringen kán het eigenlijk niet meer goed komen, zeker in een samenleving waar je na een verkrachting alleen maar gestigmatiseerd bent, en laag van status.
En wat jij zegt over indoctrinatie klopt ook, dat gebeurd systematisch en er zijn inderdaad al aanslagen door gebeurd.

Het alternatief, gevangen blijven leek me alleen nóg triester.

En je hoop dan maar heel hard dat de meisjes in goede opvangprojecten terecht komen, zoals in het boek ( gelukkig) ook gebeurd, waar aandacht is voor de trauma's én oog voor de toekomst en een bestaan.

Terug naar “Non-fictie”