Erkend Loe - Doppler

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine

Erkend Loe - Doppler

Berichtdoor berdine » 18 Mei 2017, 15:12

‘Ik hou niet van mensen. Ik hou niet van wat ze doen. Niet van wat ze zijn. En niet van wat ze zeggen’, zegt Doppler. Doppler is een geslaagde man die midden in de wereld staat. Op een dag valt hij van zijn fiets als hij een tochtje door de velden maakt. Nog duizelig voelt hij een rust over zich komen die hij al lang niet meer gevoeld heeft. Hij besluit in het bos te gaan wonen en doodt een eland die een kalfje blijkt te hebben. Doppler adopteert het dier als een zoon en doopt het Bongo. Met Bongo trekt Doppler zich terug in het bos, weg van de beschaving. In die volstrekte eenzaamheid ontwikkelt de rebelse Doppler zich tot een profeet die de wereld de waarheid gaat vertellen in de hoop dat de wereld daarna verandert.

Mooie absurde roman. Een man heeft genoeg van de prestatiemaatschappij, waarin niemand zichzelf kan zijn en laat alles achter om in het bos te gaan wonen. Helaas lukt het hem niet om werkelijk alleen te blijven. Allereerst is er het kalfje, dat maar niet weg wil gaan en dat hij tenslotte laat blijven. Vervolgens komt hij noodgedwongen toch in contact met mensen, die hem als een goeroe gaan beschouwen. Heerlijk humoristisch verhaal. Vooral de manier waarop hij het kalf als mens behandelt en hoe het kalf daar maar niet menselijk op wil reageren, is erg grappig.

Dettie
Site Admin

Re: Erkend Loe - Doppler

Berichtdoor Dettie » 19 Mei 2017, 10:05

Dat klinkt goed Berdine.
Zijn andere boek Naïef Super had dezelfde strekking. Ook over iemand die de maatschappij moeilijk te hanteren vindt en zich het liefst terugtrekt.

Dettie

Annemarie

Berichtdoor Annemarie » 19 Mei 2017, 12:11

Dit lijkt mij ook een leuk boek. Ik moet een beetje aan "Een man die Ove heet" denken.

berdine

Berichtdoor berdine » 19 Mei 2017, 13:16

Nee, daar lijkt het toch niet op. Ove wilde alles volgens regeltjes doen, en deze man wil juist helemaal geen regels. En ook de humor, als je dat misschien bedoelt, is anders. Het is wel allebei droge humor. E zijn veel noorderlingen die dat hebben.

Annemarie

Berichtdoor Annemarie » 19 Mei 2017, 13:20

Er is natuurlijk ook maar één Ove. Toch lijkt deze man mij ook een heerlijke mopperkont en de stijl van het verhaal bevalt me ook. Ik zal de titel onthouden.

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”