Margaret Mazzantini - Schittering

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine

Margaret Mazzantini - Schittering

Berichtdoor berdine » 23 Aug 2017, 12:00

Samenvatting: Twee jonge mannen, twee dubbellevens. Guido groeit op in een welgesteld gezin, hij is van jongs af aan bevriend met Costantino, de zoon van een portier. In hun puberteit ontdekken ze dat ze zich tot elkaar aangetrokken voelen, maar ze ontkennen allebei hun gevoelens. Een leven lang proberen ze die verborgen te houden, totdat ze er niet langer omheen kunnen. Margaret Mazzantini's schitterende roman gaat over durven erkennen wie je bent, en hoeveel moed ervoor nodig is om anders te durven zijn dan de anderen. Want dat is de schittering van het bestaan.

Een mooi gegeven, maar helaas heel beroerd uitgewerkt. Ten eerste duren sommige scènes veel te lang, vooral de verwarrende. Ten tweede gebruikt de auteur merkwaardige vergelijkingen, zodat je wenkbrauwen continue de hoogte in schieten. "Hij zat in zijn stoel als een bonzende pad." "We hielden elkaar vast als twee zoutzakken die vanuit de lucht boven op elkaar waren gevallen." (Notabene over de twee geliefden, die op dat moment trouwens rechtop stonden.) "Iedereen lachte als een cycloop." "Zijn ogen vullen zich als twee lichtgevende kwallen." (Over dezelfde geliefde. Laten we het vooral niet romantisch maken!) Soms is het verhaal niet te volgen. Dan duiken er mensen op als oude bekenden, waar je nog helemaal niet van gehoord hebt. Waarschijnlijk was het boek nóg dikker en is er geschrapt. En wat moet je denken van iemand die "zo'n underground-relatie had vol biseksualiteit, partnerruil en pyromanie." Pyromanie??? Behalve merkwaardig is het ook hier en daar behoorlijk onlogisch en psychologisch inconsequent. Ik had nog een boek van haar op mijn verlanglijstje staan, maar dat heb ik er maar gauw afgehaald.

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”