Atiq Rahimi - Steen van geduld

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine

Atiq Rahimi - Steen van geduld

Berichtdoor berdine » 19 Jan 2018, 12:34

Samenvatting: Een vrouw waakt bij haar man, die in coma van een oorlogsmissie is teruggebracht. In die kleine ruimte, alleen met haar man en haar gebeden, verliest ze zichzelf in een lange monoloog waarin ze zich uitspreekt over haar ongeluk, haar pijn, haar vernederingen in haar huwelijk en haar grootste geheimen.

Een mooie novelle, waarin de auteur de positie van vrouwen in Afghanistan haarscherp verwoordt.
In een van de nachten, dat ze bij haar man waakt, die ze inmiddels verstopt heeft achter een gordijn, valt er een Talibanstrijder het huis binnen. Waarom ze daar is? Ze moet de kost verdienen voor haar kinderen. Wat doet ze dan voor werk? "Ik verkoop mijn vlees, zoals u uw bloed verkoopt." Ze riskeert haar leven door dat te zeggen, maar hoopt op een lading scheldwoorden en vervloekingen, die ze ook krijgt. "Maar ik moest dat wel zeggen", legt ze later aan haar man uit "anders had hij me verkracht." Aan een prostitué is geen eer te behalen. Dat is een ruilhandel en geeft de man geen gevoel van macht, van trots.
Jongens wat een wereld....

Willeke

Re: Atiq Rahimi - Steen van geduld

Berichtdoor Willeke » 23 Jan 2018, 17:45

Zo dat klinkt heftig. En indrukwekkend. En inderdaad onvoorstebaar.

De titel staat genoteerd hier Berdine.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2018, 17:50

loei, dat klinkt inderdaad heftig. Ik ben gelijk nieuwsgierig of hij bijkomt uit die coma, maar dan lees ik dat ze later aan haar man vertelt waarom ze zo deed. Dus ja.

Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 23 Jan 2018, 18:32

O nee, Dettie. Ze waakt bij haar man en vertelt hem ondertussen van alles over vroeger en nu, haar gevoelens, verwijten en een groot geheim. Tussendoor komen er gewapende mannen het huis binnenvallen, weten niet wat die man daar op dat bed doet, trekken slangen los etc. Ook de infuusvloeistof wordt niet al te nauwkeurig bijgevuld, omdat dat simpelweg niet steeds mogelijk is. Dus ik denk dat ie allang dood is. Daarna verstopt ze hem achter een gordijn. Het gaat hier puur om het verhaal van de vrouw van een Taliban-strijder. De man is enkel een klankbord.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2018, 14:19

Ah! Ik snap het. Het lijkt me heel heftig. Zo'n verhaal waar je nog dagen mee in je hoofd loopt.
Ben niet zo goed in het lezen van dit soort onrecht. Kan er slecht tegen om daarover te lezen, word boos, raak van slag, maar het bestaat natuurlijk wel.

Dettie

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”