Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2018)
Inge

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Inge » 20 Aug 2018, 06:40

Marjo schreef:Wat ben je streng voor jezelf, Inge (erg leuk trouwens dat we je weer 'zien'!)
Maar ik zou willen dat ik dat ook een beetje had. Ik moest vorige week een cadeau voor iemand uitzoeken, een boek dus, en inderdaad lukte dat, maar had er vier boeken voor mezelf bij. En mijn kasten zijn dus echt niet opgeruimd, ze puilen uit.

Ik ben helemaal niet streng hoor :) uiteindelijk, boeken die al jaren in dozen staan, waar ik niet meer naar omkijk hebben ergens geen "waarde". En dan heb ik het vooral over emotionele waarde omdat ik ze héél mooi vond of omdat ik ze van iemand speciaal gekregen heb, deze boeken horen in de kast.

Dettie schreef:Ik zou er gewoon een lief schattig leuk kastje bij kopen Inge. En daar je ruil/wegdoen-boeken in zetten. Zo zonde je lievelingsboeken weg doen, daar krijg je spijt van! Je kunt ze daarna zelden weer terugvinden of erg vergeeld of stukgelezen in een 2e hands winkel. Dus... NIET WEGDOEN zei ze streng haha :mrgreen:

Dettie
die het ook superleuk vindt je weer te zien!

en er is geen plaats voor nog een kastje :) dan pas ik weer het systeem toe van in mijn oude huis. Daar kon dat, kamers genoeg :) Maar nu kan dat niet meer :) en uiteindelijk kom je dan tot een "exquise" selectie

Renate schreef:Die bewaarliefde ken ik. Ik heb zelfs nog vrij veel kinderboeken. M'n vader heeft wel veel van de boeken van m'n moeder weggedaan (nou ja, niemand die ze nog leest) maar boeken weggooien, kan ik niet. Zelfs boeken in de weggeefkast zetten vind ik al moeilijk, tenzij het om een bespreekboek gaat waar ik niet enthousiast over ben. Misschien geef ik de boeken dan nog liever aan iemand die ik ken en die het wil lezen.

CD's, of LP's wegdoen vind ik nog moeilijker. Zelfs al heb ik ze dubbel, dus bijvoorbeeld de LP en de CD, of de CD en een opnieuw uitgebrachte versie als onderdeel van een box-set, of met bonus-tracks. Op die manier heb ik sommige dingen zelfs 3 keer.

En dit is nu wat ik wil vermijden en dat mij bij ieder gekocht boek doet nadenken :"wil ik dit (boek - ik probeer het in alle dingen door te trekken) nog wel?" Ik had ook van boeken "dubbels". Buren, familie, vrienden wilden hun boeken niet meer en Inge leest veel... dus kwamen ze bij mij en ik kreeg het niet over mijn hart om ze weg te doen. Toen we verhuisden was dat het eerste waar ik serieus in "gekuisd" heb. Hele reeksen Daniele Steel die ik toch niet (nooit) las, Kinderboeken die half uit elkaar vielen maar die ik niet weg kon doen omdat ze van mijn kinderen waren, reeksen beduimelde Baantjers en Aspes en .... die ook mijn ding niet waren en die ik steevast kreeg van een vriend die er gek op was, Boeken die ik via ECI in reeks gekocht had, ... allemaal naar de kringloop.

En ik vind het ook superleuk jullie weer te zien :)

Renate

Berichtdoor Renate » 20 Aug 2018, 08:25

Zo nu en dan grijp ik nog wel eens een kinderboek.
Helaas helpt het nadenken of ik iets nog wel wil niet erg. De vraag is dan meer, wat ik er mee opschiet als ik het wegdoe. Dat geldt met name voor CD's. Boeken over muziek bewaar ik sowieso, tenzij ik er echt niet enthousiast over was. Maar de vraag blijft altijd: "Kan ik er iemand een plezier mee doen?" Als ik een boek in de weggeefkast zet en het blijft daar ten eeuwige dage staan, vind ik dat ergens ook zonde.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 20 Aug 2018, 13:23

Ja ik geef ook liever boeken weg dan ze wegdoen. Soms verkoop ik ze en dan gaat de opbrengst naar een goed doel (het glazen huis van 3 fm of circle4life) Sinds ik bij bookcrossing zat ben ik wel makkelijker geworden in boeken uit huis doen. Vroeger kon ik dat niet.
Maar omdat ik bijna allemaal vrij nieuwe boeken had, bewaarde ik ze wel voor een bookcrossmeeting zodat de liefhebber de boeken kon lezen. En toen... merkte ik dat ze meegenomen werden om ze zomaar ergens neer te leggen in een trein of bushokje enz. (Dat had ik zelf ook wel kunnen doen)
Of gewoon meegenomen werden om in een bookcrosskast te zetten, waarna je er vervolgens ook nooit meer wat van hoorde. Dat vond ik zonde van die mooie nieuwe boeken. Dan liever aan iemand geven of verkopen die het écht wil hebben om te lezen of kan gebruiken vanwege hun werk. (Wachtkamer dokter, scholen, bibliotheken enz.)

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 20 Aug 2018, 15:29

Mee eens. Ik laat nog wel eens boeken in de trein achter, maar dan zijn dan oudere boeken, of van die twintig in een dozijndingen.

Renate

Berichtdoor Renate » 07 Okt 2018, 20:37

Fredrik Backman - Björnstad

Weer een mooi boek van deze schrijver. Dit keer staat er geen buitenbeentje centraal, hoewel er misschien wel een paar kleine buitenbeentjes een rol spelen. Centraal staat hier de ijshockeyclub van Björnstad, een klein plaatsje in het noorden van Zweden. Of het ook werkelijk bestaat, zou ik niet weten. Waarschijnlijk zal ik er nog wel een bespreking van schrijven, tenzij iemand anders daar al mee bezig is.

Terug naar “Diversen - proza”