Thema april/mei/juni/juli/augustus 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Marjo

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Marjo » 17 Jul 2017, 20:42

'Een leven dat vrolijk doorkabbelt is niet echt interessant om over te lezen'
'als een boek nergens over gaat kan de stijl nog zo prachtig zijn maar dan is het evengoed niets.'

Of jullie dat persoonlijk ook vinden of dat 'men' dat vindt, dat is een verschil inderdaad. Maar dan nog ben ik er niet van overtuigd dat het een algemene mening is. Het is wat lezers willen. (Krijgen we dat weer, hè) Maar het is toch zo dat men de boeken met ellende en problemen het liefst schijnt te lezen!
Kijk naar de drie genomineerde debutanten!
Ik vond Mevrouw Verona wel mooi, en ik zou het ook literatuur noemen, maar goed, per boek verschillen de meningen. Dat is normaal.

Maar ik begrijp dat jullie ook geen voorbeeld hebben van een positief literair boek?
Misschien heb je wel gelijk dat in een positief verhaal (zonder ellende) de lezer meer gepakt moet worden met een bepaalde stijl, maar dat vind ik eigenlijk niet zoals het hoort. De gemiddelde lezer oordeelt helaas meer over het wat, dan over het hoe. Ik vind dat jammer. Maar als ik nu denk aan Erwin Mortier, wiens laatste roman zo mooi was (stijl dus) dat ik het verhaal niet meer kon volgen, tja, dat moet ook niet. Dat was nog erger dan Mevrouw Verona, die ik wel kon volgen, die heuvel af.

Dat boek van Menkveld valt eigenlijk meer onder historisch, en dan is het misschien logisch dat er geen grote problemen behandeld worden, dat hoeft niet bij dit soort boeken. De insteek is anders. Wel heel mooi overigens!

Ik lees niet perse om anders tegen dingen aan te gaan kijken, maar het is wel meegenomen als dat gebeurt. Als je kunt denken: zo kan je er ook over denken. 'Romannetjes' klinkt denigrerend, maar ik snap wat je bedoelt. Die lees je voor even wat ontspannends tussendoor, even niet nadenken.

Renate

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Renate » 18 Jul 2017, 10:04

Wat is een literair boek?
Mag ik Hubert Lampo als literatuur zien? Op school wel. Zijn z'n boeken positief? Misschien wel, hoewel niet altijd. 'De eerste sneeuw van het jaar' vind ik zelfs ronduit deprimerend. Maar in de boeken van Hubert Lampo gebeurt wel wat en het leven kabbelt toch niet echt vrolijk door. Toch blijf ik door zijn boeken zelden met een vervelend gevoel achter.
Zijn de boeken van Joachim Meyerhoff literair? Wederom, geen idee. Zijn de boeken positief? In zekere zin wel, hoewel er toch ook wel leed in zit.

Maar hoe het ook zij, voor mij moet er toch wel een verhaal verteld worden in een boek. En dat verhaal moet toch wel de moeite van het lezen waard zijn. Al zou een boek van Barbara Cartland herschreven worden door een literair genie, dan zou ik het vermoedelijk nog steeds niet willen lezen.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 18 Jul 2017, 10:54

Wat is je gekleurde streepjescode?
Op safari naar werk dat je energie en voldoening geeft
Henny Pauwels

Het boek is een gids om te ontdekken hoe je onderhuids in je (werk)vel zit. Wat drijft je, wat motiveert je om iets te doen of wat houd je juist tegen: tezamen je gekleurde streepjescode.
In 7 hoofdstukken komen de volgende onderwerpen naar voren: waarom is het weten van je eigen gekleurde streepjescode belangrijk (1), waar staan de zeven kleuren voor (2), wat wordt gemeten en hoe het resultaat te lezen (3), je streepjescode en je werk (4), je streepjescode en je manager (5), je streepjescode en je collega’s (6), en jij als manager en hoe om te gaan met andere streepjescodes (7). In het boek is eveneens een unieke code opgenomen die recht geeft op de bijbehorende onlinetest.

Zie ook www.jobsatisfactionfinder.com

Over de auteur
Na een internationale carrière in diverse commerciële managementposities is Henny Pauwels (1956) nu bijna 15 jaar bezig met de theorie die wordt gebezigd in dit boek. Eerst alleen gericht op organisatie- en teamontwikkeling maar de laatste jaren steeds meer op het individu zowel vanuit werving & selectie als vanuit persoonlijke coaching. Past iemand bij het werk of past het werk bij iemand.

Recensie:
Leer jezelf beter kennen in je werk Net zoals een zebra een unieke streepjescode heeft, heeft ieder mens die ook. In lijn met de theorie van prof. Clare W. Graves is die streepjescode opgebouwd uit zeven kleuren, waarbij de verdeling van deze zeven kleuren per mens verschilt. De kleuren staan symbool voor bepaalde waarden in je gedrag. Jouw unieke streepjescode laat zien wat je drijft en wat je afremt. De vragen die je hierover kunt stellen, zijn: hoe verhoudt jouw unieke streepjescode zich tot je werk, je manager en je collega's? Met de antwoorden in dit boekje en de bijbehorende onlinetest kun je je eigen koers bepalen in je werk. Dus op safari naar jezelf met de resultaten uit de gratis onlinetest.

ISBN 9789081638166 | Paperback | 218 pagina's | Uitgeverij Seevanck | mei 2015

Marjo

Berichtdoor Marjo » 18 Jul 2017, 12:15

Nou Renate, dat zou ik toch best willen proberen, zo'n verhaal van Cartland herschreven door Verhulst?
Leuk idee!
Ik denk ook dat de stijl van Verhulst (of welke goede schrijver ook) wel degelijk literatuur kan maken van zo'n verhaal.
Natuurlijk moet er een verhaal zitten in een boek, daar zijn we het wel over eens, stijl alleen doet het niet. Maar het is toch een knapperd die een boek kan schrijven zonder verhaal. Ik ken er geen.
Het is wel de combinatie, maar ik denk dat ik meer de nadruk leg op de stijl.

Renate

Berichtdoor Renate » 18 Jul 2017, 13:01

Ja, maar of het een verhaal wordt, dat ik zou willen lezen, is dan toch nog altijd vraag 2.
Voor mij is het verhaal toch het belangrijkste.
Vreemd genoeg houd ik dan weer wel van abstracte kunst.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 18 Jul 2017, 13:28

Ha ja dat zou leuk zijn! Verhulst herschrijft Cartland, het zou hem nog lukken ook denk ik zomaar.

Ja, jij bent altijd meer op stijl gericht geweest Marjo, dat is zo. Raymond Queneau bijvoorbeeld.
Ik heb meer met het verhaal. Verder lees ik ook niet perse een om anders tegen dingen aan te gaan kijken maar als ik een boek kies speelt het wel mee, dan denk ik bij de beschrijving wel dat is bijzonder of interessant. Ben benieuwd hoe dat zal zijn. Het gaat dan niet alleen om het verhaal maar ook om de invalshoek. (pff moeilijk uitleggen) Dat kan enorm tegen- of meevallen. Nu ik er over nadenk wil ik wel een meerwaarde in het verhaal. Daarom lukt romannetjes lezen niet meer denk ik. Je wilt toch iets om te kauwen hebben bij wijze van spreken en niet alleen maar iets naar binnen slobberen...

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 18 Jul 2017, 18:07

Nog een verschil: ik weet bij 90 procent van de boeken die ik opensla om te gaan lezen, niet wat voor boek het is. Ik lees geen flapteksten, het liefst helemaal niets over zo'n boek.
Ik vind een meerwaarde ook een grote pre. Iets wat je aan het denken zet, of iets waar je van leert, dat vind ik ook de betere boeken. En als ze dan ook goed geschreven zijn is het voor mij literatuur.
Er zijn wel romannetjes en romans. Bouquet kan ik ook niet meer lezen, maar de betere roman - die dus iets extra's heeft, dat lukt best.

Renate

Berichtdoor Renate » 18 Jul 2017, 19:14

Nou ik moet toch wel iets weten van een boek. Ander kan ik net zo goed elk willekeurig boek uit de bibliotheek pakken. Dus ik kijk toch eerst wel even of het iets is dat me aanspreekt, bijvoorbeeld aan de hand van besprekingen, een interview met de auteur, of een flaptekst.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 18 Jul 2017, 19:19

De meeste mensen doen dat. Ik niet. Als ik uit de bieb haal, dan pak ik inderdaad willekeurig, of ik kies van mijn lijstje. Een lang lijstje met titels die ik ooit opgeschreven heb om wat voor reden dan ook. dat weet ik dus niet meer, dus de verrassing is compleet.

Renate

Berichtdoor Renate » 18 Jul 2017, 20:04

Nou, dat vind ik iets te lastig. Een lijstje heb ik ook wel, maar als ik ben vergeten waarom een boek op m'n lijstje is beland, dan laat ik het toch staan. Ik heb niet de behoefde om met een boek thuis te komen dat ik niets vind, omdat ik het dan voor m'n gevoel toch uit moet lezen.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 18 Jul 2017, 22:10

En daar heb ik dan weer geen last van. Als het me na 50 pagina's nog niet bevalt, stop ik er mee.
Dat gebeurt eigenlijk maar zelden. Onwillekeurig bepaal ik mijn keuze denk ik toch wel met een titel die me al of niet aanspreekt, of een omslag, die me natuurlijk toch ziet, al lees ik de tekst niet.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2017, 12:01

Reis zonder einde
Marco Balzano

Jaren vijftig.
Ninetto Veloverbeen, een jongetje van negen, ontvlucht de ellende en uitzichtloze armoede van een Siciliaans dorpje. In Milaan vindt hij werk bij een wasserij: op de fiets brengt hij het gewassen en gestreken goed rond. Als hij vijftien is wordt hij aangenomen bij Alfa Romeo.
Alles lijkt goed te gaan: hij heeft een vaste baan, hij trouwt, hij koopt een huis, hij krijgt een dochter.
Maar het geluk houdt geen stand. Zijn geest wordt verscheurd door een machteloos wantrouwen jegens alles en iedereen, enkele 'goeden' daargelaten. En dan gebruikt hij het mes dat hij altijd bij zich draagt en belandt in de gevangenis. Hij vervreemdt van zijn vrouw, van zijn dochter en van de wereld.

Recensie
In 1959 voegt de negenjarige Ninetto zich bij de Sicilianen die naar het rijke noorden van Italië trekken. [...] Hij komt in Milaan terecht. De migranten uit het zuiden zijn marginalen en worden spottend de napulì genoemd. Het wordt vechten om te overleven. Er is een tweede verhaallijn, die zich dertig jaren later afspeelt. Door een domme moord is Ninetto in de gevangenis terechtgekomen. Wanneer hij vrijkomt, vindt hij in een veranderde wereld geen werk meer. Het boek schildert een realistisch, maar ook melancholisch beeld van een belangrijke periode uit de Italiaanse geschiedenis.
Bernard Huyvaert, NDB Biblion

ISBN 978-90-76270-906 | Paperback met stofomslag | 245 pagina's | Uitgeverij Serena Libri | oktober 2016
Vertaling Manon Smits

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2017, 12:01

Citaat van de dag

Als u echt lijkt op uw pasfoto, bent u niet gezond genoeg om op reis te gaan.

Vivian Fuchs (1908-1999)
Engels geoloog

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2017, 13:06

De schoonheid van het nee
essays over Antigone
Marc de Kessel & Ben Schomakers

De mooiste aller Griekse tragedies begint met een kleine daad: een jonge, koppige vrouw strooit een dun laagje zand op het lichaam van haar gesneuvelde broer. Alleen was dat gebaar haar verboden door de strenge heerser van haar stad. Zo is Antigone een symbool geworden voor het verzet van het individu tegen de staat, voor de kracht van het vrouwelijke tegenover het mannelijke, voor de voorrang van de goddelijke wet op die van de politiek, voor een individuele ethiek die sterker mag zijn dan een formele.

Wat fascineert zo in deze weerbarstige Antigone, geportretteerd door Sophocles, de tragicus van het verlangen en de anatoom van de ziel, welke drang leeft er in haar verzet en hoe slaagt zij erin Shelley te verleiden, en Goethe, Hölderlin, Hegel, Kierke-gaard, Brecht, Lacan en Heaney — en misschien ieder van ons?

Op deze vraag geven een aantal bekende essayisten een antwoord, onder wie Marc De Kesel, Klaas Tindemans, Arnon Grunberg, Ger Groot, Annemarie Halsema, Bart Philipsen, Ben Schomakers, Michel Thys.

Marc De Kesel doceert filosofie aan de Saint Paul University, Ottawa (Canada). Zijn onderzoeksdomeinen zijn continentale filosofie, religietheorie, Holocauststudies, psychoanalyse, kunst- en cultuurkritiek. Eerder verscheen van hem Niets dan liefde — Het vileine wonder van de gift (2012).

Ben Schomakers vertaalt en interpreteert filosofische teksten uit de Griekse oudheid, die hij beschouwt als vitale getuigenissen van razend intelligente mensen met een scherp oog voor de structuur van het menselijk verlangen. Met deze houding heeft hij (o.a.) gekeken naar Parmenides, Sophocles, Plato, Aristoteles, Plotinus, Proclus en Dionysius de Areopagiet.

ISBN 978 94 9111 025 2 | Paperback met stofomslag | 256 pagina's | Uitgeverij Sjibolet | juni 2015

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2017, 13:07

Citaat van de dag

De beste manier om nee te zeggen?
Ja zeggen zonder overtuiging.

Gaston Berger
Filosoof

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2017, 11:53

Vliegen met papier
Jack Botermans

Vouw zeer bijzondere vliegtuigjes van papier.

Sedert mensenheugenis droomt de mens van vliegen net als de vogels, en met dit boek komt die droom iets dichterbij. De vliegtuigmodellen variëren van echte reproducties van bestaande modellen tot heel bijzondere fantasieën.
Sommige zijn echte lange afstand glijders en andere trekken de aandacht door hun bijzondere vormen en kleuren. Wat geeft er nu meer voldoening dan dat je erachter komt dat een gecompliceerd vliegtuig als de F-16 gemaakt kan worden uit een eenvoudig stuk papier? Of je nu hobbyist bent of iemand die graag wedstrijdjes speelt, er staan meer dan genoeg modellen voor elke smaak en gelegenheid in dit boek.
Volg simpelweg de instructies!

ISBN 9789076268903 | Harde kaft | 133 pagina's | Uitgeverij Solo | oktober 2008

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2017, 11:54

Citaat van de dag

De mens zal nooit vliegen. In geen duizend jaar.

Wilbur Wright (1867-1912)
Amerikaans uitvinder van het vliegtuig, broer van Orville

Renate

Berichtdoor Renate » 21 Jul 2017, 17:36

Hadden we dit boekje niet al eerder gehad?

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2017, 17:39

Ja dat vroeg ik me ook af :D Had te weinig tijd om het op te zoeken.

Dettie

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 22 Jul 2017, 11:32

De zonde van mijn moeder
en alle andere verhalen
Georgios M. Vizyinós

Vizyinós vertelt in zijn psychologisch getinte verhalen over grensgebieden in de menselijke geest: tussen schuld(gevoel) en onschuld, waanzin en gezond verstand, mannelijk en vrouwelijk, ‘hogere’ en ‘lagere’ liefde, kind en volwassene, Grieks/orthodox en Turks/mohammedaans.

En dat in spannende verhalen/novelles, die zich afspelen in zijn geboortestadje Vizyi in Ottomaans Oost-Thracië (nu Europees Turkije), in het vlakbije Constantinopel, in Duitsland en op een schip tussen Piraeus en Napels.

Georgios M. Vizyinós (Vizyi 1849-Athene 1896) begon als een gevierd dichter. In de jaren 1870 studeerde hij in Duitsland filosofie en psychologie. Maar wat nog altijd van hem gelezen wordt, zijn de acht verhalen die hij schreef tussen 1883 en 1886. In 1892 werd hij opgenomen in het krankzinnigengesticht even buiten Athene, waar hij in 1896 overleed.

In de Nederlandse uitgave zijn alle acht verhalen opgenomen, met daarbij een informatief nawoord van de vertaler, Hero Hokwerda.

ISBN 9789081937023 | Harde kaft | 250 pagina's | Uitgeverij 'Ta Grammata' | april 2013

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 22 Jul 2017, 11:32

Citaat van de dag

Alles wat tegen het geweten ingaat, is een zonde.

Thomas van Aquino
Italiaans filosoof en theoloog 1225-1274

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 23 Jul 2017, 10:30

De jongens van het glaspaleis
Jos Bours

Een Limburgs dorpje aan het begin van de jaren '50 van de vorige eeuw. Jote, Nate en Miele zijn drie broers die op jonge leeftijd hun ouders verliezen. Hun moeder raakt overstuur na de onverwachte dood van hun vader, die verkoper was in het beroemde Heerlense Glaspaleis. De jongens worden verdeeld over de rest van de familie. Ze komen terecht tussen merkwaardige, soms aardige, soms boosaardige, maar immer onberekenbare volwassenen met hun codes en taboes. Langzaam maar zeker vinden ze de weg terug naar de verbondenheid van vroeger, maar die wordt danig op de proef gesteld.

Jos Bours (Schinnen, 1946) studeerde Nederlands in Nijmegen en Dramaturgie in Utrecht. In die stad richtte hij samen met zijn partner Marlies Hautvast de eerste communitytheatergroep in Nederland op. Hij schreef in totaal 70 toneelstukken die in de meeste gevallen werden uitgevoerd door bewoners van Utrechtse volkswijken. Daarnaast publiceerde hij boeken over uiteenlopende onderwerpen. De jongens van het Glaspaleis is zijn romandebuut.

ISBN 9789491561306 | Paperback| 208 pagina's | Uitgeverij TIC| september 2014

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 23 Jul 2017, 10:30

Citaat van de dag

Een koning hoort zijn paleis niet te verlaten, dat schept maar verwarring.

Mark Boog (Geb. 1970)
Nederlands dichter

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 24 Jul 2017, 09:57

De Avonturen van Dompie en Stompie IJzerdraad
Emanuel Joëls

Van 15 mei tot en met 14 augustus 2016 was in de Wisselvitrine in het Joods Historisch Museum een speciale aanwinst te zien van Emanuel Joëls. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zaten hij en zijn verloofde Hetty ruim tweeëneenhalf jaar op nog geen kilometer van elkaar ondergedoken. Ieder zat aan een andere kant van de Deventerstraat / Zutphensestraat in Apeldoorn. Hetty zat ondergedoken bij de familie Vis-Sabel en Emanuel bij de familie Schurink. Emanuel tekende in de onderduikperiode een stripverhaal genaamd de Avonturen van Dompie en Stompie IJzerdraad. Iedere week schreef hij een aflevering voor Hetty. Het verhaal werd dan samen met een brief om de beurt door een van de dochters van de familie Schurink bij het adres van Hetty bezorgd, maar niet voordat de kinderen eerst zelf het verhaal hadden verslonden.

Hetty en Emanuel trouwden in 1946. Hun leven was voorspoedig, gelukkig en tot op hoge leeftijd gezond. Bij elke verhuizing werd Dompie en Stompie IJzerdraad ingepakt en meegenomen als getuigenis van de veerkracht van mensen die onder moeilijke omstandigheden verder moeten.

De boeken zijn door Uitgeverij Tienstuks in facsimile uitgegeven.

Zie ook het artikel in NRC over dit boek

ISBN 9789088601248 | Paperback | 52 pagina's | Uitgeverij Tienstuks | 24 december 2015

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 24 Jul 2017, 09:57

Citaat van de dag

Omdat één man met ijzerdraad een kunstwerk creëerde, is nog lang niet elke prikkeldraadversperring een kunstwerk.

Bobb Bern
Belgisch dichter

Terug naar “Thema's”