Esther Sprikkelman - Bijenvader (15+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo

Esther Sprikkelman - Bijenvader (15+)

Berichtdoor Marjo » 11 Jan 2018, 20:17

Dit boek staat op de lijst met debutanten van 2017. Als een boek voor volwassenen. Niet dat volwassenen het niet kunnen lezen, maar nu ik het gelezen heb vind ik het toch echt een boek voor jongeren. Of ook een 'new adult'?

De personages zijn tieners, daar begint het al mee, de gebeurtenissen die Sprikkelman beschrijft vormen de bevingswereld van jongeren: school, uitgaan, en opstandige pubers.
Daarnaast zijn er enkele thema's die je misschien meer volwassen kunt noemen, maar ze betreffen de jongeren net zo goed.
Er is een jongen die in coma ligt. Zijn vriendin bezoekt hem, al neemt de frequentie af omdat er geen enkele verandering is. In plaats daarvan spreekt ze thuis het verhaal van hun vriendschap in op een bandje (het is 1985). Over de komst van haar gezin -moeder, broertje en zijzelf - naar een dorp in Friesland, waar niets te beleven valt. Als haar oog valt op de jongen met de turkooizen ogen die in de cafetaria werkt -zoon van de eigenaar - is ze verkocht. Stapelverliefd is ze op Henrico. Maar die heeft al een vriendin. Of toch niet?
Daarnaast is er de vriendschap van het broertje met de alleenstaande buurman. De jongen is gek op dieren, en vraagt of hij mag helpen met de bijenkasten. (Buurman is bijenvader)

Vanaf het begin is de sfeer dreigend. De lezer weet dat er iets aan de hand is, dat de jongen niet zomaar een ongeluk heeft gehad. Maar hoe het precies zit weet je pas op het eind.

Met dit debuut bewijst Esther Sprikkelman dat ze kan schrijven. Vooral de kunst van het niet vertellen beheerst ze heel goed.
Toch: het blijft op het niveau van jongeren. Er was misschien een mogelijkheid geweest om van de thematiek trauma's te maken waar volwassenen mee te maken hebben?

Dettie
Site Admin

Re: Esther Sprikkelman - Bijenvader (15+)

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2018, 12:51

Het boek is inmiddels ook afgewezen bij ANV debutantenprijs als deelnemend boek. ( https://www.anvdebutantenprijs.nl/index.php/debuten ) en wordt inderdaad gekenmerkt als zijnde een kinderboek. (Evenals Duizend vaders van De Bezige Bij)

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 12 Jan 2018, 14:15

Er zijn ook al nominaties!!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2018, 14:32

Ja weet ik. Ik wilde je het nog melden...

Dettie

Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”