Gerard van Gemert - Ademloos 10+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin

Gerard van Gemert - Ademloos 10+

Berichtdoor Dettie » 03 Mei 2017, 16:31

'Een warm pleidooi voor openheid in tijden van wantrouwen en toenemende vreemdelingenhaat.'

Zie http://www.leestafel.info/gerard-van-gemert

Dettie

Marjo

Re: Gerard van Gemert - Ademloos 10+

Berichtdoor Marjo » 03 Mei 2017, 17:42

En dat is precies wat nodig is!
Toch wel heel goed, dat van Gemert zijn interesses bundelt.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 03 Mei 2017, 17:55

ja zeker heel goed en het is ook nog eens een heel mooi verhaal. Heel anders dan zijn andere verhalen ondanks het vleugje voetbal. Maar deze keer is voetbal de kapstok om de twee jongens met elkaar te verbinden. Voor de rest worden in heel heldere taal alle vooroordelen behandeld en weerlegd.

Dettie

Annemarie

Berichtdoor Annemarie » 03 Mei 2017, 17:56

Wat goed! Een dikke pluim voor meneer van Gemert (en jij ook een voor de mooie recensie).

Marjo

Berichtdoor Marjo » 16 Jun 2017, 16:17

Qua verhaal is dit uitstekend: laten zien hoe het er vaak aan toe gaat in de wereld, allemaal waar wat je zegt. Het is ook logisch dat van Gemert het verhaal aan voetbal verbindt, maar je krijgt zo de indruk dat je een talent moet hebben om geaccepteerd te kunnen worden. Om boven het maaiveld uit te komen, waar toch al niemand zich in wil wagen.
Qua stijl vind ik het maar net een zeventje waard. Hij babbelt te veel naar mijn zin, maar vooruit, het is een boek voor kinderen.
Maar dit doet hij vaker, en dat kan in mijn ogen niet: Als je een persoonsperspectief hebt - in dit boek twee: Joey en Adil - kan je niet weten wat een andere persoon denkt tenzij die het zegt.
En eerlijk gezegd vind ik de tekeningen van Mark Jansen helemaal niet passen bij dit verhaal. Zijn manier van tekenen is erg 'blij', zijn figuren stralen een vrolijkheid uit, die prima bij heel veel van de door hem geïllustreerde boeken past en ik vind het ook altijd erg leuk. maar bij dit verhaal had het serieuzer gemogen.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 16 Jun 2017, 23:11

Ik geef het op... Gerard van Gemert en Marjo dat lukt gewoon niet. Bij dit boek dacht ik echt dat je het eindelijk wél eens helemaal goed zou vinden.
Het onderwerp is goed, in het verhaal wordt duidelijk verteld wat een vluchteling (een kind) moet doorstaan onderweg naar een andere land, de meningen die er heersen over vluchtelingen komen duidelijk naar voren én de redenen waarom mensen hun land uit vluchten. Wat wil je nog meer?

Je zegt ook dat het qua verhaal goed is maar dan is er een babbeltoontje en dat babbelen zie ik ook niet, en mocht het er al eens zijn in Van Gemerts boeken (wat ik niet vind) dan in dit boek zeker niet, het verhaal is erg direct en recht voor z'n raap. Zeker geen babbeltoon.
En de afbeeldingen vind ik juist zo prachtig, Mark Janssen is dit keer toch ook serieus? Kijk maar eens naar de cover, die alleen is al heel serieus. Dat jongetje zo wanhopig tussen al die grote mensen in. Ik was zelf erg verrast dat zowel de schrijver als illustrator zich van zo'n andere kant lieten zien.
- Het is trouwens opvallen dat in dit boek de afbeeldingen allemaal in kleur zijn. -
Zo blij zijn de afbeeldingen helemaal niet.Wat wilde je dan? Verdrinkende mensen? Wanhopige kinderen? Zwarte, sombere afbeeldingen? Vertel...

In de voetbalboeken zijn de afbeeldingen van Mark Jansssen overigens ook niet altijd blij of vrolijk.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 17 Jun 2017, 10:09

Het heeft niets met zijn onderwerpen te maken, zijn verhalen zijn prima, maar ik heb moeite met zijn manier van schrijven.
Babbelen noem ik het als je als lezer denkt: schiet nou naar eens op, ga verder met het verhaal. Dat gebeurt regelmatig.

Jij en ik kijken waarschijnlijk ook niet met hetzelfde oog naar de tekeningen. Ik heb de indruk dat hij het wel probeert, en natuurlijk zijn de bedoelingen die de afbeeldingen overbrengen an sich niet vrolijk. Maar de stijl van Mark Jansen past hier niet bij. ik zie dan liever wat 'ouderwetse' tekeningen, kleur of zwart-wit maakt niet uit, maar meer de traditionele stijl.
Dat zal wel een kwestie van smaak zijn, dus nee, verwacht niet dat we het hier ooit over eens zijn. Zo vind jij Lacombe ook mooi, en ik niet. Soit.

(http://www.schrijverzoektillustrator.nl/ Hier zou ik deze mensen het eerst benaderen: Joris Baudoin; Rene van Beers, Cesam)

Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”