Evelien Feltzer - Waterwatje (9+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo

Evelien Feltzer - Waterwatje (9+)

Berichtdoor Marjo » 25 Jul 2017, 20:10

Een niet zo origineel maar zeer herkenbaar thema - watervrees - op een heel leuke manier uitgewerkt.

Lees meer: http://www.leestafel.info/evelien-feltzer

Dettie
Site Admin

Re: # Evelien Feltzer - Waterwatje (9+)

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2017, 12:49

'Klinkt' goed.

Annemarie

Berichtdoor Annemarie » 26 Jul 2017, 14:27

Zo te lezen een veelbelovend debuut.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 26 Jul 2017, 16:10

Lijkt er wel op.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 27 Jul 2017, 09:58

Ik vraag me af... wordt iemand die niet durft te zwemmen een waterwatje genoemd?
Het klinkt niet zo aardig vind ik, hoewel het wel een leuke vondst is met die twee w's.

Dettie
gevoelig typje :D

Marjo

Berichtdoor Marjo » 27 Jul 2017, 13:36

Het meisje noemt zichzelf zo, daar is dan toch niets mis mee?
Ik vind het ook eigenlijk niet zo denigrerend klinken.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 27 Jul 2017, 13:43

Oh dan is het niet erg, ik dacht dat ze uitgescholden werd voor waterwatje.

Dettie

Marjo

Re: Evelien Feltzer - Waterwatje (9+)

Berichtdoor Marjo » 30 Jul 2017, 12:03

Ik moet nu meteen denken: wat is uitgescholden worden? Ligt dat niet ook aan de toon waarop je iets zegt (en die je hier dus nooit kunt weergeven)
Er zijn woorden te noemen die altijd negatief en denigrerend bedoeld zijn en als je die zegt ben je per definitie iemand aan het uitschelden, beledigen. Maar een woord als waterwatje, nee, ik denk niet dat ik dat een scheldwoord vind! Ligt dus aan de toon, en misschien aan hoe gevoelig de aangesprokene is.
Bij dit soort woorden gaat het dan dus om de intentie die de spreker heeft, en zijn bereidheid om al of niet rekening te houden met de gevoelens van degene die hij aanspreekt.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 30 Jul 2017, 12:17

Een watje zijn, wordt zelden als iets positiefs gezien.

De betekenis van watje is:
1) Bangerd
2) Doetje
3) Een halfzacht iemand
4) Halfzacht persoon
5) Persoon waar geen fut in zit 6)
7) Schlemiel
8.) Slapperd
9) Slome
10) Slungel
11) Sukkel
12) Sul
13) Toiletartikel
14) Verbandartikel
15) Verbandmiddel
16) Week persoon

Vandaar mijn vraag.

Ik lees bijvoorbeeld geen thrillers omdat ik vaak niet tegen de akelige dingen kan kan die daarin beschreven worden, kan ik echt van slag van raken, daarom word ik door menigeen een watje genoemd en ik roep het zelf soms ook dat ik dat ben (wat betreft thrillers :-) )

Maar als het volgens jou Waterwatje niet vervelend bedoeld wordt dan is er niets aan de hand natuurlijk.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 30 Jul 2017, 12:21

En jij voelt dat als belediging?
Natuurlijk zit er een negatieve betekenis aan vast, vooral die van toiletartikel is leuk (!), maar voor mij is een scheldwoord veel harder, veel negatiever.
Echt uitgescholden worden is akelig, vernederend, en vaak niet eens terecht, dus voel je je machteloos en hulpeloos.
Ik was gisteren op de kermis, en wordt dan ook een watje genoemd als ik ergens niet in wil. Maar dat voelt niet als een belediging. Bangerd, ok. Maar bang zijn is helemaal niet erg, het is een overlevingsstrategie om bang te zijn.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 30 Jul 2017, 12:27

Ik roep het zelf soms ook dat ik een watje ben wat betreft thrillers, dus een erge belediging vind ik het niet.
Maar het is in zijn algemeenheid wel vervelend als je je gevoel laat zien/je mening zegt dat mensen dan gelijk een oordeel klaar hebben en je in een vakje gestopt wordt en dat slaat niet alleen op het woord watje natuurlijk. Ik bedoel dit in zijn algemeenheid.

Maar het is wel een kinderboek natuurlijk en ik dacht dus 'Is iemand die bang is om te zwemmen gelijk een watje?' Je weet nooit de reden waarom. Maar jij zegt dat het in het boek helemaal niet zo gebracht wordt, dus is er verder niets aan de hand.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 30 Jul 2017, 12:52

Wat het boek betreft is er niets aan de hand nee, en ik denk ook dat het een onderwerp is dat bespreekbaar moet zijn. Laten zien dat het niet erg is om een watje te zijn. (Misschien is dat ook weer wat anders dan een watje gevonden te worden).
Het is absoluut vervelend (zacht gezegd) als je meteen in een hokje gestopt wordt vanwege je gedrag. Helaas is de mens zo.
Maar ja, in gedachten doe ik het net zo goed. Alleen schreeuw ik dat niet van de daken, en zeg ik het zeker niet meteen tegen de ander.

Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”