Sebastian Barry - In het beloofde land

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine

Sebastian Barry - In het beloofde land

Berichtdoor berdine » 13 Jul 2018, 12:44

Samenvatting: Na de zelfmoord van haar enige kleinkind, Bill, heeft Lilly Dunne niet veel meer om voor te leven maar voor ze sterft, wil ze haar eigen verleden te boek stellen. Samen met Lilly gaan we terug in de tijd, van Ierland naar de Verenigde Staten, van haar gedesillusioneerde vader naar haar spoorloos verdwenen echtgenoot, van jarenlang verraad naar langzaam opbloeiende liefde.
Sebastian Barry werkt gestaag voort aan een reeks onafhankelijk van elkaar te lezen romans waarin hij de familie Dunne op de voet volgt en zo de twintigste-eeuwse geschiedenis van Ierland en de Ieren in kaart brengt.

Het tragische levensverhaal van weer een lid van de familie Dunne. Lilly's geluk wordt voortdurend verknald door de oorlogen. Haar broer Willie sneuvelt in de Eerste Wereldoorlog, haar zoon Ed en haar kleinzoon Bill komen met PTSS uit resp. Vietnam en de Golfoorlog terug. Zelf moest ze met haar eerste man op de vlucht voor de IRA, hetgeen noodlottig wordt voor haar man, haar volgende man verdwijnt spoorloos en uiteindelijk blijken niet alle vrienden altijd vrienden te zijn geweest.
Barry trekt in dit boek weer alle registers open voor wat de mooie zinnen betreft. Een prachtig boek!

Marjo

Re: Sebastian Barry - In het beloofde land

Berichtdoor Marjo » 13 Jul 2018, 13:24

Ik heb meerdere boeken van Barry gelezen, met wisselend genoegen. Ik was hem vergeten intussen.

berdine

Berichtdoor berdine » 13 Jul 2018, 14:27

Ik heb er inmiddels 3 gelezen. Een lange, lange weg (dat over Willie Dunne gaat), was erg mooi geschreven. De geheime schrift was wat minder mooi qua taal. En dit boek is vergelijkbaar met Een lange, lange weg.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 13 Jul 2018, 17:48

Je hebt dezelfde boeken gelezen als ik, en ik had dezelfde ervaring. De geheime schrift was minder.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2018, 17:55

Wat ben je op dreef Berdine. Dit boek klinkt ondanks alle ellende wel als een mooi boek. Het zal je allemaal maar gebeuren.
Het is zo'n boek waarin je je helemaal kan inleven in het hoofdpersonage en je bijna naast haar staat? (Dat heb ik tenminste altijd ;-) )
Of is het vooral genieten vanwege de mooie zinnen?

Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 13 Jul 2018, 19:14

Op dreef is toeval. Ik lees altijd een gewoon boek en een e-book tegelijkertijd. Het e-book gaat een stuk langzamer want dat lees ik alleen in bed of een wachtkamer of de trein o.i.d. Toevallig waren beide boeken op dezelfde dag uit....
Dit was het e-book. Het was meeleven én genieten van mooie zinnen.

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”